LOTUS HERITAGE
COLIN CHAPMAN OLI INTOHIMOINEN KILPA-AUTOJEN SUUNNITTELIJA, JOKA EI KOSKAAN AAVISTANUT, KUINKA NÄKYVÄN JÄLJEN HÄNEN ELÄMÄNTYÖNSÄ, LOTUS, JÄTTÄISI KOKO AUTOMAAILMAAN
Yli 60 vuotisen historiansa aikana Lotus on kasvanut luokkansa johtavaksi urheiluautojen valmistajaksi ja autoalan insinööritoimistoksi, joka työskentelee maailman johtavien automerkkien kanssa.
Colin Chapman rakensi ensimmäisen autonsa vuonna 1948. Alusta asti häntä ajoi eteenpäin kilpaileminen. Moottoriurheilun rahoittaminen oli painavin syy alkaa kaupallinen urheiluautojen tuotanto.
Moottoriurheilu on ohjannut Lotus autojen kehittämistä koko ajan. Keveyttä ja nopeutta tavoitellessaan Chapman loi useita innovaatiota, joiden vaikutus on näkynyt voimakkaasti sekä urheiluautojen ominaisuuksissa, että kilpa-autojen menestyksessä. Huipputasolla Team Lotus on voittanut seitsemän F1 valmistajien maailmanmestaruutta ja kuusi kuljettajien mestaruutta sekä lukemattomia muita merkittäviä autourheilun saavutuksia.
Merkin historia on kunniakas ja velvoittaa meitä tekemään parhaamme. Jokainen Lotus urheiluauto perustuu edelleen vahvasti kilpailutoiminnan ja urheiluautojen tuotekehityksen saumattomuuteen.
1948 – VAATIMATON ALKU
Anthony Colin Bruce Chapman opiskeli rakennesuunnittelua yliopistossa Lontoossa. Hän rakensi ensimmäisen kilpa-autonsa tyttöystävänsä vanhempien tallissa käyttäen vain porakonetta ja perustaitoja peltisepän töistä. 1930 Austin Seven -malliin perustuva auto tunnetaan nykyisin nimellä Mark 1 Lotus.
Valmistuttuaan ja suoritettuaan asepalveluksen kuninkaallisissa ilmavoimissa Chapman palkattiin British Alumiumille, missä hän perehtyi lentokoneiden suunnitteluun ja alumiinin hyödyntämiseen. Ilmailualalta saatu oppi osoittautui myöhemmin ratkaisevan tärkeäksi osaksi Lotus filosofiaa: ”suorituskykyä keveydestä”.
1950 – TOINEN AUTO
Chapmanin tuleva vaimo Hazel Williams auttoi suunnittelussa, kun toinen Lotus näki päivänvalon. Auto osoittautui loistavaksi ja voitti Wrotham Cup kilpailun. Nimen Lotus alkuperä on jäänyt mysteeriksi, mutta logo perustuu nimen alkukirjaimiin: Anthony Colin Bruce Chapman
1951 MARK 3 CIRCUIT RACING
Kevyt alumiinirunkoinen auto oli ensimmäinen Lotus rata-auto, joka kiihtyi nollasta 50 mailiin tunnissa vain 6,6 sekunnissa.
1952 LOTUS ENGINEERING COMPANY
Viidenkymmenen punnan lainalla tyttöystävältään Chapman perusti yrityksen. Sen myötä syntyi ensimmäinen sarjavalmisteinen Lotus, Mark 6, jota valmistettiin parin vuoden aikana 100 kappaletta.
1954 – 56 TEAM LOTUS
Mark 8 mallilla Lotus lähti mukaan kansainväliseen kilpailutoimintaan ja menestyi välittömästi. Colin Chapman alkoi tulla tunnetuksi sääntöjen porsaanreikien metsästäjänä ja uusien innovaatioiden keksijänä. Mallien Mark 6 – Mark 10 jälkeen siirryttiin ”Type” malleihin.
1957 LOTUS SEVEN JA MENESTYSTÄ LE MANSISSA
Lotus Seven lanseerattiin pelkistettynä urheiluautona. Sitä valmistettiin vuoteen 1973 saakka, minkä jälkeen oikeudet siirtyivät Cateramille, joka valmistaa autoa tänäkin päivänä.
Lotus Eleven saavutti merkittävää menestystä voittamalla Le Mansin 750cc sarjan.
1958 GROUP LOTUS PLC JA FORMULA 1
Chapman perusti Group Lotuksen ja alun perin F2 sarjaan suuniteltu Lotus 12 osallistui ensimmäistä kertaa F1 kilpailuun. Tulos oli vaikuttava 4. Sija Span osakilpailussa.
1960-LUKU
Vuonna 1960 Lotus lanserasi Mallin 18, ensimmäisen F1 autonsa, joka oli varustettu keskimoottorilla ja Stirling Moss ajoi auton voittoon Monte Carlon GP:ssä. Chapman sanoi auton olevan ensimmäinen oikea alusta asti tarkoitukseensa suunniteltu Formula 1. Malli 18 oli niin menestyksellinen, että suurin osa valmistajista omaksui sen ratkaisuja.
Kaudelle 1961 Lotus suunnitteli Mallin 2 vain kuudessa viikossa. Auto voitti Lotukselle ensimmäisen MM-sarjan GP-osakilpailun paikkana Watkins Glen, USA.
1962 lanseerattu malli 25 oli ensimmäinen monocoque-runkoinen F1 auto. Tämä Lotuksen ratkaisu on edelleen käytössä kaikissa F1 autoissa. Jim Clark voitti autolla neljä GP-osakilpailua.
1963 Lotus osallistui ensimmäistä kertaa Indianapolisin kilpailuun. F1 sarjassa malli 25 menestyi voittaen valmistajien maailmanmestaruuden ja Jim Clark valloitti autolla kuljettajien MM-tittelin. Samaan aikaan legendaarinen Ford Lotus Cortina voitti Englannin vakioautojen mestaruussarjan.
1965 Lotus voitti klassisen Indanapolisin 500 mailin kilpailun. Kuljettajana oli Jim Clark, joka voitti samana vuonna myös henkilökohtaisen F1-maailmanmestaruuden. Lotus vei myös valmistajien mestaruuden nimiinsä. Urheiluautoista Lotus 36 Elan Coupe oli ensimmäinen Lotus ylellisten coupe-mallien luokassa.
1966 Lotus muutti entiseen ilmavoimien tukikohtaan Hetheliin, nykyiselle paikalleen. Urheiluautomalleista päivänvalon näkivät Type 45 Elan S3 sekä ajo-ominaisuuksiltaan ylistetty Lotus Europa.
F1 rintamalla Lotus oli taas ensimmäisenä lanseeratessaan tyypin 43, auton, jossa moottori oli kantava osa runkoa.
1967 Lotus otti F1-autossaan käyttöön legendaarisen Cosworth-Ford DFV V8 moottorin, joka hallitsi lajia yli vuosikymmenen ajan. Jim Clark voitti Hollannin GP:n ja ajoi yhteensä 11 paalupaikkaa.
Type 50 Elan +2 mallin pidempi runko toi autoon kaksi lasten matkustajapaikkaa.
1968 Lotus koki tragedian, kun F1-legenda Jim Clark menehtyi onnettomuudessa Hockenheimin radalla. Lotus kunnioitti mestarin muistoa tuomalla autoihinsa mustan merkin. Graham Hill voitti henkilökohtaisen mestaruuden ja Lotus merkkimestaruuden.
Lotus muutti F1 autojen ulkonäön pysyvästi innovaatiollaan, joka toi siivet autoihin. Samana vuonna Lotus oli uranuurtaja myös tuodessaan kaupallisen sponsorin autoihinsa.
Urheiluautoista lanseerattiin S2 Europa.
1970-LUKU
Vuonna 1970 Lotus lanseerasi Elan Sprint urheiluauton ja mullistavan Type F1 -mallin, jossa oli ensimmäisenä mm. matalan keulan mahdollistavat sivuille sijoitetut jäähdyttimet, jarrut vetoakselien sisäpäissä, vääntövarsijouset sekä kaksiosainen takasiipi. Autolla saavutettiin sekä henkilökohtainen että valmistajien maailmanmestaruus.
1972 ensimmäinen prototyyppi modernista Lotus Esprit mallista esiteltiin. F1 areenoilla Emerson Fittipaldi voitti kuljettajien mestaruuden ja Lotus valmistajien tittelin. Fittipaldin voittoputki jatkui vielä 1973 henkilökohtaisella mestaruudella.
1974 komposiittirunkoinen Lotus 2+2 Elite lanseerattiin ja seuraavana vuonna 2+2 paikkaisten mallistoa täydensi Eclat. Pariisin autonäyttely mykistyi kun Lotus lanseerasi tuotantoversion ajattoman modernista Lotus Esprit -mallista.
1976 Mario Andretti aloitti uuden voittoputken Lotus F1 autoille Japanin GP:ssä. Vuonna 1977 saavutettiin valmistajien mestaruus ja seuraavana vuonna sekä valmistajien että henkilökohtainen titteli Andrettille. Vuoden 1978 F1 autoissa lanseerattiin maaefekti, eli auton alla kulkevan ilmavirran valjastaminen imemään auto tiehen kiinni. Samana vuonna Talbot Sunbeam Lotus voitti rallin maailmanmestaruuden.
1977 Lotus Esprit sukelteli James Bondin kanssa meressä yhtä sujuvasti kuin taittoi mutkia tiellä.
1980-LUKU
1980 Lotus Esprit sai ansaitsemansa moottorin, kun Turbo lanseerattiin. Seuraavana vuonna agentti 007 tarttui taas Lotus Espritin rattiin elokuvassa Erittäin Salainen. F1 autoissa Lotus toi radoille hiilikuituisen monocoque rungon.
1982 uusi malli oli Excel 2+2, tyylikäs ja hyvä ajettava kuten Lotukselta sopi odottaa. Elio de Anglesis voitti Type 91 autolla Itävallan GP:n ja toi legendaariselle Cosworth DFV moottorille sen viimeisen voiton.
16.12.1982 Colin Chapman kuoli sydänkohtaukseen 54 vuotiaana. Lotus ei jähmettynyt menetyksestä vaan esitteli seuraavana vuonna aktiivijousituksen, jossa tietokoneen ohjaama hydrauliikka sääti jousitusta radan mukaan. Nigell Mansell testasi järjestelmää F1 autossa (Type92).
Toyota tuli Lotus-osakkaaksi ensin 16.5% ja myöhemmin 21.5% osuudella tiivistäen merkkien yhteistyötä.
1985 Lotus palkkasi nuoren lahjakkuuden, yhden kaikkien aikojen legendoista, Ayrton Sennan. Senna voitti Portugalissa ja Spassa. Hethelin tehdas laajeni puolitoistakertaiseksi ja henkilöstöä oli nyt 600. 1986 muutokset jatkuivat kun General Motors osti 100% Lotuksen osakkeista.
Vuonna 1986 F1 autot vaihtuivat Camel-väreihin ja saivat Toyotalta moottorit. Senna voitti Monacossa ja Detroitissa. Autossa oli nyt aktiivijousitus kilpakäytössä.
1988 Lotus täytti 40 vuotta. Maailmanmestari Nelson Piquet korvasi Sennan ykköskuskina.
1989 lanseerattiin nopein Lotus urheiluauto, Esprit Turbo SE, joka kiihtyi nollasta 60 mailiin alle 5 sekunnissa. Myös uusi avomallinen etuvetoinen Elan Roadster sai kiitosta ajo-ominaisuuksistaan.
1990-LUKU
Nopeat vakioautot leimasivat 90-luvun alkua. Lotus Omega oli Lotuksen uudelleen rakentama Opel Omega, jonka 3,6 litrainen kahdella ahtimella varustettu moottori tuotti 377 hevosvoimaa. Auto oli yksi nopeimmista neliovisista maailmassa.
1991 Lotus sai suomalaisväriä, kun Mika Häkkinen aloitti F1 Teamin testikuljettajana. Johnny Herbert oli varsinainen kilpa-ajaja.
1992 Lotus teki uusia aluevaltauksia, kun Chris Boardman voitti ratapyöräilyn Olympiakultaa Lotuksen suunnittelemalla kotelorunkoisella hiilikuitupyörällä. Lotus aktiivijousitus otettiin käyttöön Alvis Scorpion panssarivaunussa, jossa se piti tykin vaakatasossa maaston töyssyistä riippumatta.
1993 italialainen Bugatti osti Lotuksen General Motorsilta.
1994 Lotus Esprit S4S sai uuden jousituksen ja 300 hv moottorin. Esprit S4 poliisiauto puolestaan teki rikollisille selväksi ettei karkuun lähteminen kannata. Esprit voitti myös Britannian GT sarjan.
1995 Lotus jätti F1 radat tähtitieteellisiksi nousseiden kustannusten takia.
1995 oli myös uuden alku. Silloin lanseerattiin elävä legenda, Lotus Elise. Frankfurtissa esitelty auto oli paitsi kaunis, myös kevyt ja teknisesti edistyksellinen. Sen epoksiliimattu alumiinirunko oli ensimmäinen laatuaan sarjatuotetussa katuautossa kuten monet alustan sekä jarrujen ratkaisutkin.
1996 uusi Esprit V8 siirtää Lotuksen kertaheitolla superautoluokkaan. Kaksoisahdettu kompakti 3,5 litran moottori tuottaa 350 hv ja 300 km/h huippunopeuden. Elisestä tulee autolehdistön lemmikki. Sen ajettavuutta ja designiä ylistetään sekä palkitaan kansainvälisesti.
Lotuksen osaamisella on kysyntää. Opel VX220 urheilumallit valmistetaan Hethelin tehtaalla. Lotus palaa moottoriurheiluun Elise merkkiluokalla, jossa kilpaillaan Lotus Motorsportin kehittämällä Sport Elisellä.
2000-LUKU
Exige aloittaa uuden vuosituhannen. Elisen erinomaiselle pohjalle kehitetty auto on edelleen loistava ajettava, mutta sillä on rata-auton sydän. Myös Elise uudistuu ja jatkaa menestystarinaa. ”The Best Just Got Better”, kirjoittaa lehdistö.
Lotus Extreme oli koemalli, joka yhdistää luonnonkaasulla toimivan moottoripyörän moottorin ja sähkömoottorin nopeaksi ja taloudelliseksi ajoneuvoksi.
Lotus Espritin valmistus loppuu vuonna 2003, tuotantovuosia ehti kertyä 27.
2004 Exige uudistuu ja saa rinnalleen rataversion Exige Series 2. Uusi Elise 111 R saa Top Gear Magazinen ”Best Sports Car” -palkinnon, joka on mallin 50. tunnustus sitten lanseerauksen.
2005 Lotus Sport Exige rata-auto voittaa ensimmäiset GT2 luokan endurance-kilpailut Malesiassa. Autossa on 400 hevosvoimaa ja sen paino on 850 kg. Menestys jatkuu Sport Exige GT3 -mallilla, joka voittaa Britannian GT -sarjan valmistajien tittelin.
Uusi Europa S Tourer lanseerataan ylellisemmäksi vaihtoehdoksi Lotus mallistoon.
2008 Lotus Evora esitellään. Keskimoottorinen 2+2 on varustettu 3.5 litran V6 moottorilla jossa on 280 hevosvoimaa. Elise saa erikoismalleja: ympäristöystävällisen Eco Elisen ja Jim Clarkin muistoa kunnioittavan Clark Type 25 -mallin.
2009 Lotus Evora voittaa lukuisia arvostettuja palkintoja mm.: Top Gear Magazinen ’Sportscar of the Year, Car Magazinen ’Performance Car of the Year’, EVO Magazinen ’Car of the Year’ ja Autocarin ’Britiain’s Best Driver’s Car’.
2010 Lotus ilmoittaa palaavansa F1-sarjaan.
2010-LUKU
Lotus Evora Cup on uusi GT4-spesifikaation mukainen rata-auto ja se saa oman merkkisarjansa.
Geneven messuilla Evorasta esitellään konseptiversioita: moderni hybridi Evora 414e ja hiilikuitua hyödyntävä Evora Carbon Consept.
2011 Elise uudistetaan ja rinnalle tulee Club Racer- malli, joka on riisuttu, entistäkin kevyempi Elise. Lotus palaa F1-sarjaan klassisissa musta/kulta väreissä. Sarjassa kilpailee vähän aikaa kaksi Lotus-tallia kunnes Lotus hankkii kaikki oikeudet merkkinsä käyttämiseen.
Hethelin testirata uudistetaan ja avajaisissa nähdään radalla mm.: Nigel Mansell, Jean Alesi, Vitaly Petrov, Bruno Senna, Greg and Leo Mansell sekä Johnny Mowlem.
2012 Kimi Räikkönen, Lotuksen uusi F1 kuljettaja on mukana, kun Lotus lanseeraa kaksi uutta mallia: Exige S Roadster ja Lotus F1 Team edition Evora GTE.
Uusi Lotus Exige S pitää urheiluautofanaatikot varpaillaan 345 hevosvoimallaan ja alle 4 sekunnin 0 – 60 mph kiihtyyvyydellään. Se voittaa Evo-lehden ”Car of the Year 2012” -äänestyksen.
Kimi Räikkönen ajaa Lotuksella F1-sarjan kolmanneksi ja Lotus sijoittuu E20 autollaan merkkien neljänneksi.
2013 Kimi Räikkönen joutuu loppukaudesta sivuun selkäleikkauksen takia ja hänen tilalleen tulee toinen suomalainen F1-kuljettaja, Heikki Kovalainen. Olisiko tästä pitänyt jo aistia, että Lotus saa pian lisääkin suomalaisia kuljettajia, kun urheiluautojen maahantuonti aloitetaan parin vuoden päästä… Samana vuonna esitellään Evora Sports Racer, huippuvarustettu erkoismalli.
2014 Lotus tuo markkinoille puhdasta Lotus filosofiaa edustavan mallin, Lotus Elise S Cupin. Ahdettu moottori ja radalle viritetty ajettavuus ovat lyömätön yhdistelmä todellista urheiluautoa etsivälle.
Lotus Design esittelee valitulle joukolle Evora 400 -mallia edeltävää konseptiautoa ja Exige saa vaihtoehdoksi urheilullisen automaattivaihteiston.
2015 lupaa hyvää Lotuksen menestykselle sekä taloudellisesti että autojen ominaisuuksien näkökulmasta. Myynti vetää ja myyntiverkosto laajenee – myös Suomeen, missä Bassadone aloittaa Lotuksen maahantuonnin. Nyt muutkin suomalaiset kuin Kimi Räikkönen ja Heikki Kovalainen pääsevät Lotuksen rattiin.
Lotus Elise S Cup saa odotetun vastaanoton: ”Top Gear”, ”Auto Express”, ”Autocar” ja ”CAR” ylistävät sen ajonautintoa muun Euroopan lehdistön säestyksellä. Paras on taas entistä parempi.
Historian nopein Lotus, Evora 400, esitellään Genevessä.